03.10.2011 13:00

Claas Axion 850 - žralok v přístavu

Claas Axion 850 - žralok v přístavu

První vyvinutý a vyrobený traktor v režii firmy CLAAS, který vznikl po převzetí značky Renault, byl model AXION. Jak se tento traktor vydařil, prozradil dlouhodobý test AXION 850. Navzdory tomu, že má "na širém moři" odpracovaných více než 2200 hodin netrpí žádnou "mořskou chorobou".

S konceptem "méně než 9 tun pohotovostní hmotnosti, a současně s vyšším výkonem než 200 koní "byl traktor AXION při své premiéře v roce 2006 pravou "štikou v rybníku plném kaprů". V té době začíná být tento segment pro samostatně hospodařící rolníky i velké podniky stále zajímavější. I proto CLAAS se svým modelem AXION získal mnoho zákazníků.

V podniku služeb, kde testovací kandidát strávil prací více než 2000 pracovních hodin za necelé dva roky, se stal dokonce "žralokem v přístavu ". Tento stroj se s návěsem s vanovou korbou každý den dere přes říční naplaveniny a bahno, protože slouží v rámci realizace jednoho z největších kanálových stavebních projektů v Německu. Tažné zařízení traktoru AXION přitom neustále táhne zatížení více než 25 tun materiálu z výkopových prací.

Při těchto podmínkách dává šestiválcový motor s objemem 6,8 litrů od "Deere Power Systems (DPS) "stále najevo, že na tuto práci má potenciál. A stejně jak je s výkonem traktoru spokojená jeho obsluha, je jeho majitel spokojený se spotřebou nafty: "Dvě nádrže s objemem 500 l stačí bohatě na to, aby traktor denně mohl překonávat větší vzdálenosti " a aby se při pohledu na palivoměr předešlo "mořské nemoci". Během pravidelné servisní prohlídky při 1000 hodinách byl na snímač signalizátoru namontovaný odporový kabel. Důvod: Při silném zatížení palivoměr mohl teoreticky ukazovat už nulový stav nádrže, přesto, že tato byla ještě z poloviny plná. Úprava byla provedena bezplatně.

                               

6válcový motor s objemem 6,8 l od Deer Power Systems překvapil svým výkonem a nízkou spotřebou nafty. Po 1200 motohodinách proběhla preventivní výměna těsnění hlavy válců.

Ukazatel palivoměru dostal přídavný odpor, díky kterému neklesal při jízdách do zatáček při poloplné nádrži k nulové hodnotě .                                 

O druhý zápis v servisní knížce se postaral chybný plynový tlumič velké, jednodílné kapoty motoru. Ale i ten byl v rámci záruky rychle a bezplatně nahrazen. O něco větší byl zásah při 1100 ujetých hodinách: V rámci servisní informace od výrobce dostal motor traktoru AXION nové těsnění hlavy válců. Bylo to preventivní opatření, protože na některých motorech této série se vyskytly problémy s trvanlivostí těsnění. Touto úpravou je však kapitola oprav motoru uzavřena. Ani v rámci výměny oleje při intervalu 500 motohodin a 22 litrů objemu nejde o velké náklady. Ale o tom později.


Velká, jednodílná kapota umožňuje dobrý přístup k chladičům. Plynový tlumič (malá fotografie) byl po takřka 1000 motohodinách vyměněn.

Převodovka traktoru AXION se nazývá "Hexashift". Její čtyři skupiny a šest stupňů řazených pod zatížením se ovládají přes malý "Drive Stick" na loketní opěrce. Nejenže je to komfortní, ale i jednoduché. Takto mohou s traktorem pracovat i začátečníci, protože vůbec není třeba znát pojmy jako "naprogramování rozjezdového převodového stupně" či nastavení "automatiky řazení". Co se týče převodovky, opravy budete hledat zbytečně. Ani při extrémním zatížení během jízdy po nezpevněné půdě hnacímu mechanismu traktoru AXION 850 po téměř 2200 hodinách provozu nebylo co vyčítat. A kritiku, že například vývodový hřídel 540 Eco není možné využít při 750 otáčkách za minutu, slyšíte od řidičů převážejících zeminu přesně tak sporadicky jako sporadicky vyslovují pochvalu pro snadnou automatiku vývodového hřídele.

Nejvyšší stupeň pochvaly byl vysloven i na fungování hydrauliky. Díky barevnému monitoru Cebis je programování časového a množstevního ovládání až pěti okruhů externích ventilů hračkou. A nejen to. Hydraulické hadice se díky pomocným páčkám připojují velmi jednoduše. Celá věc je zdokonalena prostřednictvím externího ovládání, které vedle zadního a předního zdvihového mechanismu společně s vývodovým hřídelem (!) zahrnuje i řídicí přístroje. A i přesto, že zdvihový mechanismus testovaného kandidáta byl během dosavadního provozu nevyužívaný, můžeme si i zde v závislosti na zkušenostech s jinými traktory AXION dovolit komentář: Síla zdvihu by stačila pro zvednutí velryby z vody. A to bez obav, že by se rybářský prut zlomil.

Přejděme ke kapitánskému můstku traktoru AXION 850. Cesta dovnitř by mohla být díky vysoko nastaveným úchytkám rukou i příjemnější. Díky dobře zabezpečeným schůdkům však ani při velkém bahně nehrozí riziko, že spadnete. Když vstoupíte do kabiny, o pohodlnou jízdu se postará sériově vyráběné plné odpružení kabiny společně s odpruženou přední nápravou, a to i při vysokých rychlostech.

Problém ale nastal se sedadlem řidiče Grammer: Po necelých 2000 hodinách měla obsluha pocit, jako by seděla na velké skořápce ořechu. Jelikož byly vybité všechny vrstvy, bezplatná výměna výplně byla oprávněná. Ale i u nového sedadla "Maxximo L" byla chvíli před koncem testu levá loketní opěrka znovu zlomená.


Sedadlo Grammer Maximo se poškodilo už po 1800 hodinách provozu, přičemž bylo bezplatně vyměněno. I přesto se levá opěrka sedadla znovu zlomila.


Také další pasažér na palubě měl k dispozici polstrované sedadlo. Bohužel uzavřené odkládací prostory jsou v tomto traktoru "nedostatkovým zbožím", ale nic dalšího zde nelze vyčítat.

Tímto jsme se dostali k poslednímu zápisu do knihy oprav během 2200 odpracovaných hodin tohoto traktoru. Tím jsou ulomené držáky blatníků předních kol, které se staly nejprve obětí tvrdého nasazení během výkopových prací a určitě by během "normálního" fungování na poli a na pozemních komunikacích vydržely. Navzdory tomu byly i zde bezplatně vyměněny gumičky a kotevní šrouby.

Rekapitulace:

CLAAS AXION nezvládl jen plaveckou zkoušku, ale jak potvrzuje dlouhodobý test, traktor absolvoval 2200 motohodin ve vysokém nasazení téměř bez poruch. Drobnosti jako plynový tlumič nestojí za řeč, a před potenciální větší poruchou stroj ochránila preventivní výměna těsnění hlavy válců v rámci servisní informace provedené u prodejce zdarma. A tak zbývá už jen stížnost na nestabilní sedadlo, na kterém si ale určitě tento pravý "žralok v přístavu" zuby nevyláme.

Opravy na traktoru Claas Axion 850

988 motohodin: Výměna plynového tlumiče kapoty a zabudování odporového kabelu na palivoměr
1136 motohodin: Výměna těsnění hlavy válců v rámci servisní informace od výrobce
1826 motohodin: Namontované nové sedadlo obsluhy, výměna silentbloků a šroubů na předních blatnících

Překlad z časopisu Profi1/11z červencového vydání Modernej mechanizácie (viz. pdf ke stažení)

  • pdf Článek , Velikost: 348.81 kB, Datum poslední změny: 03.10.2011


Centrum zemědělské techniky


© 2018, AGROMEL, spol. s r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing